منو

با استرس دوران بارداری مبارزه کنید!

با استرس دوران بارداری مبارزه کنید!

بدون شک دوران بارداری در زندگی هر زنی با استرس همراه است، اما برای برخی واقعا آزاردهنده و غیرقابل تحمل می شود چرا که بعضی از فعالیت ها و کارهای نرمال را نمیتوانند انجام دهند به عنوان مثال بعضی از غذاهای مورد علاقه شان از لیست حذف می شود و حتی خواب شب نیز با دشواری همراه است چون مجبورند به دستشویی بروند. عوامل متعددی در استرس دوران حاملگی نقش دارند، برخی از این فاکتورها خارجی هستند مثلا یک خانم امکان دارد مکالماتی داشته باشد و حرف هایی بشنود که وی را در مورد روند بارداری و پیشرفتش مضطرب و نگران کند یا ممکن است حس کند بارداری روی روابطش تاثیر منفی گذاشته است، همینطور تغییرات بیولوژیکی در بدن نیز می تواند باعث بروز این نگرانی و استرس شود. سطح هورمون های بدن در این دوران با تغییر روبه رو می شود به عنوان مثال کورتیزول یا هورمون استرس زیاد شده و هورمون های دیگر مانند آنهایی که با اشتهای فرد مرتبط اند تغییر می کنند. سایر عوامل بیولوژیکی مانند خستگی و درد کمر هنگامی که بچه رشد می کند نیز در ایجاد استرس موثرند.

اولین اقدامی که یک خانم باید برای مقابله با این استرس انجام دهد شناخت عواملی است که باعث تشدید آن می شوند. بانوان می بایست مدام به خود روحیه دهند و اجازه ندهند افکار منفی باعث تشدید نگرانی و استرس گردد، هنگامی که اشتیاق برای خوردن غذایی نامناسب به سراغشان می آید سعی کنند در ذهن به خوردن آن غذا بپردازند بهتر از این است که بعد از خوردن غذا خود را سرزنش کنند می توانند با تمرکز و کشیدن نفس عمیق به مقابله با این موضوع بپردازند. همچنین بسیار مهم است که از پزشکتان برای درمان مشکلات روحی کمک بگیرید به عنوان مثال یکی از افسردگی های شایع در دوران بارداری افسردگی پری ناتال  است که نشانه های آن گریه، اختلال خواب، اختلال اشتها، لذت نبردن از تفریحات، استرس و وابستگی و رابطه ضعیف با جنین است که قابل درمان می باشد.

دسته بندی ها: سلامت

دیدگاه ها