منو

با این راهکارها سفرهای نوروزی را بدون «کمردرد» سپری کنید

دکتر کامران آزما متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: علل ایجاد کمردرد در حین رانندگی متعدد بوده ولی عمدتا به فاکتورهای شخصی ، فیزیکی واصول ارگونومیک مرتبط است.

وی در توصیف فاکتور های شخصی گفت : رانندگان و سرنشینانی که از قبل مستعد کمردرد باشند و به عبارتی واجد ریسک فاکتورهای ایجاد کمردرد باشند، احتمال ایجاد کمردرد در طول سفر در آنها بیشتر هست این فاکتور ها خود به دو دسته قابل تعدیل و غیر قابل تعدیل تقسیم می شوند.

این متخصص ادامه داد: احتمال وقوع کمردرد هم در جوانان و هم بزرگسالان سیگاری بالاتر از افراد غیر سیگاریست، همچنین اشخاصی که از قبل زندگی کم تحرکی دارند و و از سطح آمادگی جسمانی کمتری برخوردارند، مستعد کمردرد هستند.

آزما خاطرنشان کرد: در مسافرت و در رانندگی طولانی مدت هم احتمال کمردرد دراین افراد نسبت به افراد غیر سیگاری و در سطح بالاتر آمادگی جسمانی بالاتر ، بیشتر است . سن و جنس از جمله رسیک فاکتورهای غیر قابل تعدیل کمردرد هستند .

عضو هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران ابتلا به کمردرد در رانندگان زن را بیشتر از مردان اعلام کرد و گفت: همچنین این احتمال با افزایش سن بالاتر می رود و در رانندگان و سرنشینان مسن تر نسبت به جوانان این احتمال تا دو برابر افزایش می یابد . موارد دیگری هم در ذیل فاکتور های شخصی مطرح هست ، از جمله وضعیت نا مناسب ساختار قامتی و عادات بد در خصوص نشستن است.

وی متذکر شد: بدلیل ارتباط وضعیت نشستن مناسب با ارگونومی و صندلی می توان گفت از موارد مهم پیشگیری از کمردرد در مسافرت، صرف کمی وقت قبل از رانندگی جهت تنظیم صندلی خوردو مطابق جثه خود از نظر فاصله صندلی تا فرمان ، ارتقاع و زاویه های نشیمنگاه وقسمت پشتی است.

به گفته آزما، میزان عقب بودن صندلی بایستی در حدی باشد که پاها نسبتا کشیده باشد و در عین حال در حدی نباشد که زانو ها در سطحی پایین ترمفصل ران قرار بگیرد و یا برای گرفتن فرمان مجبور به نشستن بدون تکیه باشید، همچنین بهتراست زاویه قسمت نشیمنگاه در حدود ۱۰ تا ۲۰ درجه به سمت عقب باشد .

این متخصص اشاره کرد: مدت زمان رانندگی هم با میزان بروز کمردرد رابطه مستقیمی دارد و بهتر از در سفر های طولانی مدت هر ۲ تا ۳ ساعت توقف نموده و چند دقیقه ای پیاده و قدم بزنید

در خصوص افراد با سابق کمردرد گاهی حتی یک ساعت رانندگی هم می تواند دردسر ساز باشد .انجام چند حرکت کششی ملایم قبل از رانندگی، گرم نگه داشتن ملایم عضلات کمر با گرم کردن برقی پشتی خودرو و یا استفاده از پد های حرارتی برقی و کیسه های آبگرم، استفاده از بالش و کوسن های مخصوص در جهت پرکردن گودی کمر سودمند است.

بیتا نوروزی/جام جم آنلاین

منبع : جام جم آنلاین

دسته بندی ها: تکنولوووژی

دیدگاه ها