منو

نقش اینترنت بر تجارت الکترونیکی

نقش اینترنت بر تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی یکی از جدیدترین روش های تجارت و تعاملات اقتصادی شناخته شده که در آن مدیران شرکت ها به عنوان عامل یا کارگزار اقدام به راه اندازی وب سایت یا فروشگاه های آنلاین می کنند. به این دلیل می توان گفت اینترنت تاثیرات شگرفی بر دنیای تجارت داشته و عامل اصلی شکل گیری تجارت الکترونیکی محسوب می شود که در زیر به بررسی این موضوع می پردازیم:

  • رشد و گسترش تجارت

قبل از ورود اینترنت، تجارت تنها بازارهای منطقه ای را شامل می شد که تنها عده کمی در زمینه خرید و فروش کالاها به شکل فرا منطقه ای فعالیت داشتند. با ورود اینترنت، شاهد شکل گیری بازارهای فرامنطقه ای هستیم. به این صورت که محصولاتی که مثلا در کره شمالی تولید می شود، بدون هیچ مشکلی در اختیار مشتریان ایرانی قرار می گیرند و مشتری می تواند بطور مستقیم وارد وب سایت و فروشگاه شرکت های سازنده شده و با مدیران ارتباط برقرار کند. درخواست، انتقاد، نظرات و پیشنهادات خود را نیز ابراز نماید.

تجارت الکترونیک

  • افزایش فروش محصولات

به تبع رشد تجارت و شکل گیری شکل جدید از تجارت فرامنطقه ای، شاهد افزایش تعداد مشتریان نیز هستیم. در تجارت الکترونیک رقابت میان تولیدکنندگان بسیار جدی و گسترده تر شده است. همین امر موجب ارتقا کیفیت محصولات شده و در نتیجه مشتریان نیز افزایش پیدا کرده اند.

  • رشد درآمد و ارتقا بازدهی شرکتها

در تجارت الکترونیکی زمانی که تعداد مشتریان تنها در یک منطقه جغرافیایی محدود نشود و بخش اعظمی از جهان را به خود اختصاص دهد، درآمد شرکت تولید کننده نیز افزایش پیدا می کند که به تبع آن، راندمان و بازدهی شرکت نیز بیشتر می شود.

  • افزایش سرمایه‌گذاری

با افزایش بازار مصرف و گسترش تعداد مشتریان یک محصول، مسلما به سرمایه بیشتری نیاز خواهد بود. تبلیغات مهمترین نقش را در فروش محصولات از طریق دنیای دیجیتالی بازی می کند. به همین دلیل سرمایه گذاری در بخش تبلیغات تاثیر زیادی بر افزایش میزان فروش خواهد داشت.

  • ایجاد فرصت‌های تجاری جدید برای شرکت ها

با افزایش بازارهای مصرف و تعداد مشتریان، درآمد شرکت های تولیدی نیز افزایش می یابد که این امر زمینه مناسبی را برای ایجاد فرصت های تجاری جدید فراهم می کند.

دسته بندی ها: کسب و کار دیجیتال, ویژه

دیدگاه ها