منو

نقش توسعه تجارت بر استارت آپ

در حال حاضر عنوان توسعه تجارت (BD) در حال گسترش روز افزون است. در حالی که بسیاری نسبت به این واژه بیگانه هستند و هیچ اطلاعی از آن ندارد. برخی نیز نسبت به توسعه تجارت سردرگم هستند. به طور کلی توسعه تجارت یا BD می تواند در برگیرنده انواع فعالیت هایی همچون همکاری های استراتژیک، صدور مجوز برای تولید محتوا، توزیع محصولات، کسب درآمد و … را در بر بگیرد.

برای مثال پرینستون به عنوان یکی از نقادان بزرگ کسب و کارهای جدید، تنها با دریافت مجوز توانست کتاب خود را در رابطه با بازاریابی چاپ و نشر دهد. یا شرکت استارباکس برای ترویج نام تجاری شرکت خود با دریافت امتیاز توانست این کار را انجام دهد. گاهی ضمانتنامه ها و بیمه هایی نیز که در کنار محصولات به مشتریان ارائه می شود، به توسعه تجارت کمک می کند. بنابراین می توان از این روش ها نیز به عنوان BD نام برد. در ساده ترین شکل ممکن، BD به معنای همکاری دو شرکت رقیب و همکار است که برای یک هدف مشترک تلاش می کنند.

استارت آپ

حال که با مفهوم توسعه تجارت آشنا شدید، باید این مفهوم را در رابطه با استارت آپ و کسب و کارهای اینترنتی نیز استفاده کرد. بنابراین اصول و تکنیک های توسعه تجارت در استارت آپ عبارتند از:

  • هماهنگی: مشتریان و مخاطبان باید به اشتراک میان شما و همکارانتان پی ببرند. هر گونه اصطکاک و اختلاف نظر باید کنار گذاشته شود.
  • ایجاد یک ساختار: در سراسر مدت زمان همکاری باید یک هدف را دنبال کنید. هدف شما همان چیزی که در انتهای دوره همکاری باید به آن دست پیدا کنید. بنابراین باید شکاف ها را کنار گذاشته و تمامی عزم خود را برای رسیدن به هدف جزم کنید.
  • استفاده از ایده ها: در بین شرکت شما و شرکت همکار افرادی وجود دارند که خلاق و ایده پردازند. در این صورت بدون تعصب باید از بین دو شرکت این افراد انتخاب شوند و برای ادامه مسیر شما را همراهی کنند.
  • شراکت در سرمایه گذاری: برای توسعه استارت آپ از طریق BP شما به سرمایه نیاز دارید. این سرمایه باید به صورت اشتراکی تهیه شود.

دسته بندی ها: کسب و کار دیجیتال

دیدگاه ها