منو

۵ تمرین ژیمناستیک چشم

عضلات چشم و عملکرد آن‌ها تاثیر مهمی در قدرت بینایی دارند که شرایطی مانند کار مداوم با رایانه می‌تواند موجب کاهش توانایی مطلوب آن‌ها شود. احساس درد و خستگی چشم‌ها از جمله مهم‌ترین علائم ضعف این عضلات است که در صورت انجام تمرینات ساده چشم می‌توان عضلات چشمی را تحریک کرد و پس از رفع خستگی، وضعیت بینایی را بهبود بخشید.

هفته نامه سلامت: عضلات چشم و عملکرد آنها تاثیر مهمی در قدرت بینایی دارند که شرایطی مانند کار مداوم با رایانه می تواند موجب کاهش توانایی مطلوب آنها شود. احساس درد و خستگی چشم ها از جمله مهم ترین علائم ضعف این عضلات است که در صورت انجام تمرینات ساده چشم می توان عضلات چشمی را تحریک کرد و پس از رفع خستگی، وضعیت بینایی را بهبود بخشید.

5 تمرین ژیمناستیک چشم

۱. تمرین خودکار

کاهش خستگی چشم ها در صورت کار طولانی با رایانه

این تمرین با به حرکت واداشتن عضلات چشم، آنها را تقویت می کند و عملکرد چشم ها را بهبود می بخشد. برای انجام این تمرین، یک خودکار یا حتی انگشت اشاره را روبروی صورت، کمی بالاتر از چشم ها طوری بگیرید که ساعد دست کاملا صاف و خودکار دقیقا در جهت نگاه شما باشد. بدون اینکه خود کار را تکان دهید، آن را در امتداد بینی به چشم نزدیک و دور کنید. این رفت و برگشت باید متناسب با ریتم تنفس، ۲۵ مرتبه تکرار شود.

حالت دیگر از این تمرین اینکه در مقابل پنجره بایستید و خود کار را در فاصله ۱۵ سانتی متری بینی بگیرید. در این شرایط خودکار واضح و پنجره مبهم دیده می شود، سپس به پنجره نگاه کنید که در این صورت خودکار حالت مبهم و تصویر دوتایی خواهد داشت. این تمرین را ۵ تا ۶ مرتبه با جایگزین کردن تمرکز روی پنجره و خودکار تکرار کنید.

۲. باز و بسته کردن چشم ها

استراحت چشمها در صورت خستگی به دلیل تماشای صفحات نمایشگر از فاصله نزدیک

کف دستان را روی چشم ها بگذارید. انگشتان باید کاملا بسته باشد تا هیچ نوری به چشم نرسد. در این شرایط چشم ها پشت انگشتان در محیط تاریک بوده و استراحت می کنند، اجازه دهید این زمان یک دقیقه طول بکشد. تاریکی و گرمای دست ها باعث می شود خستگی چشم ها به خوبی کاهش یابد و احساس خوبی ایجاد شود.

۳. تغییر سریع دید

رفع فشار و خستگی چشم ها

چشم ها را کاملا باز و سر را بی حرکت نگه دارید. چند مرتبه چشم ها را به شکل علامت بی نهایت (مانند شکل) حرکت دهید. این حرکت باید سریع و بدون وقفه طی چند ثانیه باشد. البته می توانید در حالت بی حرکت نگه داشتن سر، به یک نقطه دور خیره شوید و سپس نگاه را بدون مکث به جهات بالا، پایین و گوشه ها تغییر دهید.

۴. خطوط سفید

تسهیل و بهبود قابلیت مطالعه، به خصوص در شرایط مطالعه طولانی و مشکل در خواندن

کتابی را بردارید و خط ببرید، البته نه لغات را بلکه خطوط سفید میان سطری، این تمرین را باید با دقت انجام دهید و به آرامی خطوط سفید را دنبال کنید. پس از این تمرین در زمان مطالعه توانایی بهتری در کتاب خواندن و به خصوص روان شدن و سرعت خواهید داشت.

۵. چشمک زدن

فعال شدن غدد اشک ناشی از خیره شدن طولانی به صفحات نمایشگر

در شرایطی مانند کار طولانی با رایانه چشم ها دچار خستگی می شود که معمولا تولید اشک کاهش می یابد و حالت خشکی در چشم ها ایجاد می شود. برای بهبود این وضعیت، ۳۰ ثانیه چشمک بزنید و جهت نگاه را در این زمان مرتب تغییر دهید. به این ترتیب غدد اشک فعال شده و باعث رطوبت چشم ها می شود. این تمرین ساده و سریع اما موثر را می توانید پس از تمرینات قبلی انجام دهید. البته باید توجه داشت در صورت درد شدید و مداوم چشم ها حتما نیاز به معاینه توسط چشم پزشک خواهد بود زیرا ممکن است علاوه بر تمرینات اصلاح بینایی نیاز به قطره و داروهای چشم باشد.

منبع: Choisir ses lunettes.com

منبع

دسته بندی ها: سلامت

دیدگاه ها