برج‌های مراقبت فرودگاه روزی فراموش می‌شوند؟

به گزارش ای ماسیس :

برج های مراقبت ترافیک هوایی سازه هایی بسیار مهم در فرودگاه ها هستند، اما چشم انداز جایگزینی آنها با فناوری ارزان تر و کارآمدتر ایجاد شده است.

ایرنا: برج های مراقبت ترافیک هوایی سازه هایی بسیار مهم در فرودگاه ها هستند، اما چشم انداز جایگزینی آنها با فناوری ارزان تر و کارآمدتر ایجاد شده است. برج کنترل ترافیک هوایی سازه ای شناخته شده و مهمترین بخش در فرودگاه ها است. از محل این برج ها است که مسوولان کنترل پروازها بر تردد هواپیماها نظارت می کنند، با خلبانان ارتباط می گیرند و در صورت نیاز، فوریت ها را مدیریت می کنند.
برج‌های مراقبت فرودگاه روزی فراموش می‌شوند؟/استفاده از فناوری‌های جدید
این برج های بلند به واسطه پنجره های تعبیه شده در آنها چشم انداز روشنی از فرودگاه و محوطه های آن دارند. ایستادگی در برابر بادهای شدید و حتی زمین لرزه از ویژگی های این سازه است که ساخت و فعالیت آن هزینه های زیادی نیز در بر دارد.
براساس این گزارش، اما فناوری جدیدی احتمالا به زودی جایگزین برج های مراقبت ترافیک هوایی می شود. این فناوری امکان می دهد که به واسطه اطلاعات پرواز ثبت شده و دریافتی از دوربین ها و حسگرهای تعبیه شده در فرودگاه ها ، ترافیک هوایی بسیار کم هزینه تر و آسان تر در ساختمان هایی دور از محل فرودگاه ها رصد و مدیریت شود.
به واقع، این ‘برج های دور’ امکان کنترل تردد هواپیماها را از اتاق های کنفرانس با تجهیزات ارزان به جای برج های کنترل گران قیمت فراهم می کنند. به جای حضور در یک برج مراقبت و نگاه کردن از پنجره های آن، صفحه های نمایش در اتاق های کنترل دور می توانند تمامی ابعاد یک عملیات پروازی را نشان دهند.
برخی کشورها همچون آلمان، ایرلند و سوئد در زمینه این فناوری سرمایه گذاری کرده اند . سوئد آوریل ۲۰۱۵ نخستین تاسیسات برج دور در جهان را افتتاح کرد. تاسیسات یاد شده عملیات پروازی در فرودگاه اورناسکولدزویک را در ۱۲۳ کیلومتری آن کنترل می کند. سیستمی متشکل از دوربین های دارای رزولوشن بالا ، میکروفون ها، نورهای علامت رسان و حسگرهای زمین شناسی در باند فرودکاه داده ها را به برج مراقبت دور منتقل می کنند و در اختیار مسوولان آن قرار می دهند.
برنامه این است که ترافیک سه فرودگاه کوچک در سوئد از همین تاسیسات هدایت شود که هزینه های زیادی را کاهش خواهد داد.
در عین خال، به کارگیری این فناوری به ویژه برای مدیریت پروازهای چند فرودگاه خالی از چالش و مانع نیز نیست.
فرودگاه ها شبیه یکدیگر نیستند، به عبارت دیگر، ممکن است یک فرودگاه روی ارتفاعات ساخته شده باشد که به لحاظ طول باند و یا وضعیت هوا ویژگی های متفاوتی در قیاس با فرودگاهی دارد که همسطح دریا ساخته می شود. همچنین فرودگاه احداث شده در نزدیکی منطقه مسکونی با فرودگاه دور از چنین مناطقی به لحاظ مساله صوتی شرایط خاص تری دارد.
با به کار گیری این فناوری خطای انسانی نیز می تواند افزایش یابد، اما مزایای این رویکرد چنان زیاد است که کارشناسان پیگیری رفع مشکلات آن را موجه می دانند.



لینک منبع

نویسنده مطلب: مهرداد

علاقه مند به حوزه دیجیتال ، امنیت و راه کارهای تجارت الکترونیک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *