بیوک اسکای لارک ؛ اعجوبه‌ای در جاده‌ها

به گزارش ای ماسیس :

به گزارش جام جم آنلاین ، افزایش روزافزون تقاضا برای خرید خودرو سبب شد تا واردات خودرو سرعت بگیرد و دراین میان نفس صنعت نوپای خودروی ایران به شماره بیفتد.

انواع و اقسام خودروی های روز امریکایی و اروپایی در خیابان های تهران جولان می دادند. در این بین جعفر اخوان ، سرمایه دار زیرک ایرانی متوجه شد که تولیدات آریا و شاهین کارخانه وی دیگر توان رقابت با خودروهای وارداتی جدید را ندارند. به همین دلیل به سراغ شرکت جنرال موتورز امریکا رفت و آنان که با او روابط خوبی داشتند و نیز تولیدات پرمصرفشان با بالارفتن قیمت سوخت در امریکا از سکه افتاده بود درخواست وی را برای همکاری پذیرفتند.

همانطور که پیشتر در جام جم آنلاین خواندید در ابتدا وی خودروی اوپل رکورد D را انتخاب و با نام شورولت رویال عرضه کرد.

اما پس از ۲ سال تولید بی وقفه و سنجش تقاضای روزافزون برای خودروهای امریکایی در بازار ایران ، اخوان در سال ۱۳۵۵ تصمیم گرفت تا این خودرو را از خط تولید خارج و خودروهای بهتری را جایگزین آن نماید. به همین منظور او پس با موافقت جنرال موتورز امریکا تصمیم گرفت تا خودروهای بیوک اسکای لارک ، شورولت نوا و کادیلاک سویل را برای تولید به ایران بیاورد.

نسل چهارم سدان بیوک اسکای لارک که در کشورمان با نام بیوک ایران در بازه زمانی ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۹ و پس از انقلاب اسلامی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ تولید شد از پلتفرم مشترکی با شورولت نوا بهره می برد اما به پیشرانه قوی تر و آپشن های بیشتر تجهیز شده است.

این خودروی قدرتمند از پیشرانه هشت سیلندر ۵.۷ لیتر ۳۵۰ اینچ مکعبی و مجهز به کاربراتور ۴ دهانه سود جسته که ۱۶۵ اسب بخار در ۳۸۰۰ دور در دقیقه قدرت دارد و با شتاب ۱۰ ثانیه می تواند بدنه ای که بیش از ۱.۵ تنی‌ وزن دارد را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و با مصرف سوختی معادل ۱۸ لیتر در صد کیلومتر به سرعت نهایی ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

این خودرو ۵ تیپ B1 ، B2 ، B3 ، B4 ، B5 داشت که در ایران تیپ های B2 و B3 تولید شد که مجهز به سقف چرمی ،‌ شیشه های رنگی با بالابر اتومات ،‌ صندلی دو تیکه ، قفل مرکزی ، کولر و بخاری، پنکه شیشه عقب و فرمان هیدرولیک و زه کرومی بدنه بودند و تیپ B3 با جعبه دنده خودکار به مشتریان عرضه می‌شد ، اما در کنار آن تعداد محدودی هم از تیپ های دیگر این خودرو به ایران وارد شدند که هم اکنون در گوشه و کنار شهرها قابل روئیت هستند.

شایان ذکر است که نمونه های خودروهای امریکایی مونتاژ شده پیش از انقلاب در ایران با اصطلاح موتور قرمز و پس از انقلاب با عنوان موتور آبی شناخته می شوند که در واقع موتور قرمز به پیشرانه هایی اطلاق می گردد که در امریکا تولید و موتور آبی ها در کانادا مونتاژ شده اند.

جام جم آنلاین منتظر دریافت نظرات و خاطرات شما مخاطبان گرامی در مورد این خودرو خاطره انگیز است.



لینک منبع

نویسنده مطلب: مهرداد

علاقه مند به حوزه دیجیتال ، امنیت و راه کارهای تجارت الکترونیک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *