بی‌ام‌دبلیو E12: این نوستالوژی جسور و رام‌نشدنی +عکس

به گزارش ای ماسیس :

به گزارش جام جم آنلاین ، در ابتدا بی‌ام‌دبلیو مدل‌های اولیه این خودرو را که برای رقابت با سدان معروف مرسدس بنز W114 طراحی شده بود با پیشرانه معروف چهارسیلندر M10 که از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری بهره می برد و جعبه دنده ساخت شرکت گتراگ تجهیز کرد.

در گام بعد با توجه به سنت‌های رایج این شرکت ، از پیشرانه‌های قوی و چابک‌تر M20 و M30 نیز استفاده شد که خودروهای مجهز به پیشرانه M30 از سیستم سوخت‌رسانی انژکتور L-Jetronic طراحی شرکت بوش بهره می‌بردند.

در سال ۱۹۷۶ و تقریبا همزمان با عرضه سدان محبوب W123 از سوی مرسدس‌بنز ، بی‌ام‌دبلیو تصمیم گرفت تا E12 را به تیغ جراحی بسپارد که طی این فیس‌لیفت فرورفتگی روی درب موتور به برجستگی تبدیل شد ، ورودی باک از سینی عقب به گلگیر منتقل و چراغ‌های خطر عقب کشیده‌تر شدند.

شرکت واصاتو نماینده بی‌ام‌دبلیو در ایران در آن سال‌ها تعداد زیادی از این خودروی مشهور را به ایران وارد کرد که اغلب آن ها از مدل ساده و بی آلایش! ۵۱۸ بودند. در همین حال پای کد‌های ۵۲۰ ، ۵۲۵ ، ۵۲۸ و ۵۳۰ نیز به جاده‌های ایران باز شد.

دولت ایران نیز به نوبه خود سفارش تولید ۱۰۰۰ دستگاه از مدل ۵۲۸i را به این شرکت داده بود که پس از انقلاب اسلامی این سفارش لغو گردید و این خودرو ها در بلژیک به فروش رسیدند.

تولید این خودرو تا سال ۱۹۸۱ ادامه داشت و پس از آن مدل E28 جانشین آن در خط تولید شد.

تصاویری از این خودرو بیاد ماندنی و خاطره انگیز را ببینید.



لینک منبع

نویسنده مطلب: مهرداد

علاقه مند به حوزه دیجیتال ، امنیت و راه کارهای تجارت الکترونیک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *