جنگ آماری اپراتورها و نقش رگولاتوری

به گزارش ای ماسیس :

زهرا میرخانی – همان‌طور که بیشتر رسانه‌ها و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات پیش‌بینی ‌می‌کردند برخلاف تبلیغات اپراتورها، مردم رغبت چندانی برای استفاده از طرح ترابردپذیری از خود نشان ندادند.

عدم استقبال از ترابردپذیری البته به واسطه شناختی است که آنها در طی این سال‌ها از اپراتورها به دست آورده‌اند و درصد زیادی از مردم سوابق اپراتورها را در یاد دارند.

اما حالا اپراتورها هرکدام آمار متناقضی از نتیجه طرح ترابردپذیری اعلام می‌کنند و در شرایطی که انتظار می‌رفت رگولاتوری آمار شفاف و روشنی از طرح ترابردپذیری ارایه دهد، باز هم با کلی‌گویی از جانب این سازمان مواجه شدیم. رگولاتوری که پیش‌تر در مورد سیم‌کارت‌های بی‌هویت نیز شفاف و قاطع عمل نکرده بود این بار نیز در مورد طرح ترابردپذیری اعلام کرد که تنها ۵۵ هزار درخواست ترابرد شماره در رگولاتوری ثبت شده که از این تعداد ۳۵ درصد درخواست‌ها تکمیل شده و مشترکان توانسته‌اند اپراتور خود را تغییر دهند.

البته روشن نیست که این کلی‌‌گویی رگولاتوری را باید به حساب حمایت از اپراتورها بگذاریم یا علت‌های نامشخص دیگر. اما واضح است که خود رگولاتوری هم اشتیاقی برای اطلاع‌رسانی در این زمینه نداشته است چرا که طبق پیش‌بینی‌ها، درصد کمی از این طرح استقبال کرده‌اند و بر اساس آمار سازمان تنظیم، ۱۹ هزار و ۲۵۰ نفر مهاجرت کرده‌اند که آن هم مشخص نیست از کدام اپراتورها بوده‌اند!

اما دراین میان و به واسطه عدم ارایه آمار دقیق توسط رگولاتوری شاهد فضای ضدرقابتی میان اپراتورها و بالاگرفتن جنگ آماری هستیم. مساله‌ای که پیش‌تر در مورد پیامک‌های ارسالی نوروز هم رواج داشت و رگولاتوری باز هم ترجیح می‌داد سکوت کند تا اپراتورها آمار و ارقام مدنظر خود را اعلام کنند.

به هرحال رگولاتوری در مورد سیم‌کارت‌های بی‌هویت، طرح ترابردپذیری و پیامک‌های نوروزی نشان داده در مورد آنچه که برخی، از آن آمارسازی اپراتورها نام می‌برند، شفاف عمل نکرده و با قاطعیت به میدان نیامده است و تنها در یک مورد و آن هم در موضوع آمار انصراف از پیامک‌های تبلیغاتی در سامانه متمرکز ۸۰۰ این سازمان با شفافیت کار کرد.

رگولاتوری ابتدای تیرماه سال جاری اعلام کرد یک میلیون و ۵۷ هزار سرویس و سه‌میلیون و ۳۷۲ هزار و ۷۷۶ پیامک تبلیغاتی لغو شده و در اپراتور دوم نیز تعداد سرویس‌های لغو شده ۱۰ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۴۵۵ مورد و پیامک‌های تبلیغاتی لغو شده ۵ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۶۱۳ مورد بود.

حال سوال اینجا است که چرا رگولاتوری مثل ارایه آمار پیامک‌ها در حوزه‌های دیگر هم عمل نمی‌کند و آمار شفاف و دقیق ارایه نمی‌دهد تا فضای ضدرقابتی اپراتورها از بین برود و مردم هم از آنچه که پشت پرده می‌گذرد باخبر شوند.(منبع:عصرارتباط)



لینک منبع

نویسنده مطلب: مهرداد

علاقه مند به حوزه دیجیتال ، امنیت و راه کارهای تجارت الکترونیک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *