رنو ۵: کوچک دوست داشتنی

به گزارش ای ماسیس :

خودروی طبقه متوسط جامعه و در عصر حکومت پیکان دولوکس ، جایگزینی برای افرادی از پیکان خوششان نمی آمد. سال ها بعد هم با ارزان شدن بهای آن ، برای جوانان و افرادی که می خواستند اولین ماشین شان را بخرند ، بهترین گزینه بود.

فسقلی بود و چابک! دغدغه جای پارکش را نداشتی. جای زاپاسش هم عجیب بود ، داخل محفظه موتور!

به گزارش جام جم آنلاین ، عصر بود و پایان یک روز کاری دیگر. اما Michel Boué طراح مشهور شرکت خودروسازی رنو تصمیم داشت که آخرین مرحله از طراحی خودرویی که روزهای متمادی پس از پایان ساعت اداری انجام می داد را تمام کند.

هنگامی که به صورت اتفاقی مدیران شرکت رنو با طرح Boué مواجه شدند بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند و بدین ترتیب پروژه رنو ۵ رسما کلید خورد و در نهایت تولید این خودرو در ژانویه ۱۹۷۲ شروع شد ، اما افسوس که چند ماه قبل Boué که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد بر اثر این بیماری در گذشت و نتوانست شاهد تولید این خودرو باشد.

در ایران شرکت سیتروئن ایران که توسط آنتوان آیسه ایرانی لبنانی تبار تاسیس شده بود و خودروی سیتروئن (ژیان) را تولید می کرد در میانه دهه ۵۰ تصمیم گرفت تا خودرویی را جایگزین ژیان بکند و به همین منظور رنو ۵ انتخاب شد و با توجه به تولید خودروی جدید در اردیبهشت سال ۱۳۵۴ ، کلمه سیتروئن از نام این شرکت حذف و به شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل (نام سایپا برگرفته از مخفف در زبان فرانسوی است) تغییر نام داد و تولید رنو ۵ با حجم پیشرانه ۹۵۰ سی‌سی آغاز گردید.

در بحبوحه روزهای دفاع مقدس در سال ۱۳۶۴ بود که سایپا تصمیم گرفت تا یک پیشرانه ۱۱۰۰ سی‌سی را جایگزین پیشرانه قدیمی کند ، همچنین اقدام به تعویض داشبورد و معدود تغییرات ظاهری در این خودرو کرد.

تولید رنو ۵ در سایپا ادامه داشت تا سال ۱۳۷۶ که پارس خودرو اقدام به خرید خط تولید آن کرد تا پروژه ناموفق سپند را کلید بزند.

جام جم آنلاین منتظر دریافت نظرات و خاطرات شما مخاطبان گرامی در مورد این خودرو خاطره انگیز است.



لینک منبع

نویسنده مطلب: alireza

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *