نخستین خودروی ساخت پژو +عکس

به گزارش ای ماسیس :

به گزارش جام جم آنلاین از پدال ، امیل پژو در تاریخ ۲۰ نوامبر سال ۱۸۵۸ رسماً لوگوی شیر را برای محصولات خود مورداستفاده قرار داد؛ اما ورود رسمی شرکت پژو به صنعت ساخت وسایل نقلیه در سال ۱۸۸۲ با تولید دوچرخه توسط «آرماند پژو» فرزند امیل پژو صورت گرفت.

اولین دوچرخهٔ ساخت پژو «Le Grand Bi» نام داشته و از نوع «penny farthing» بود یعنی دوچرخه‌هایی که چرخ جلوی آن‌ها بسیار بزرگ و چرخ عقبی بسیار کوچک است. پس‌ازاین، شرکت پژو به تولید طیف وسیعی از دوچرخه‌ها مشغول شد.

اولین دوچرخۀ ساخت پژو بنام Le Grand Bi

پس‌ازاین آرماند پژو به خودرو علاقه‌مند شد. بدین ترتیب آرماند با همکاری یک صنعت‌گر فرانسوی بنام «Léon Serpollet» که از پیشگامان ساخت خودروهای بخار بشمار می‌رفت، ساخت اولین خودروی پژو را آغاز کرد. این خودرو که تایپ ۱ نام گرفته بود سرانجام در سال ۱۸۸۸ به‌طور کامل ساخته شد. تایپ ۱ که اولین خودروی تاریخ پژو بشمار می‌رود، یک خودروی سه‌چرخ بود که از موتور بخار استفاده می‌کرد. این خودرو مجهز به یک موتور تک سیلندر با سوپاپ و میل‌لنگ و یک دیگ بخار بود که با نفت کار می‌کرد؛ بنابراین پژو به همراه بنز و تاترا قدیمی‌ترین خودروسازان جهان محسوب می‌شود.

تایپ ۱ اولین خودروی ساخت پژو

تولید پژو تایپ ۱ در سال ۱۸۸۹ آغاز شد. این خودرو حدود ۵ اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما موتور بخار این خودرو سنگین و بزرگ بود و علاوه بر این برای گرم شدن به زمان زیادی نیاز داشت.

به همین دلیل از تایپ ۱ تنها چهار دستگاه ساخته شد و پس‌ازآن آرماند پژو تصمیم به استفاده از موتور درون‌سوز در خودروهای ساخت شرکت پژو گرفت. بدین منظور، آرماند پژو از گوتلیب دایملر که یکی از پیشگامان ساخت موتورها درون‌سوز بود کمک گرفت. بدین ترتیب توافق شد که پژو در خودروهای خود از موتورهای ساخت شرکت پانهارد استفاده کند. پانهارد در آن سال‌ها به ساخت موتورهای دایملر به‌صورت تحت لیسانس می‌پرداخت.

بدین ترتیب خودروی جدید پژو مجهز به موتور درون‌سوز بنزینی دایملر با نام تایپ ۲ در سال ۱۸۹۰ ساخته شد. پیشرانهٔ تایپ دو از نوع دو سیلندر V شکل بود که ۵۶۵ سی‌سی حجم داشته و در زیر صندلی‌ها نصب شده بود. این موتور ۲ اسب بخار قدرت داشت و خودرو را به حداکثر سرعت ۱۸ کیلومتر در ساعت می‌رساند. همچنین تایپ ۲ برخلاف تایپ ۱، خودروی چهارچرخ بود. پژو تایپ ۲ از بسیاری از خودروهای هم‌دورهٔ خود پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر بود. به‌عنوان‌مثال این خودرو مجهز به سیستم تعلیق سه‌نقطه‌ای شده بود.

پژو تایپ ۲

بعدازاین، خودروهای بیشتری توسط پژو ساخته شد به‌گونه‌ای که تولیدات شرکت از ۲۹ دستگاه خودرو در سال ۱۸۹۲ به ۳۰۰ دستگاه در سال ۱۸۹۹ رسید. بدین ترتیب روند پیشرفت پژو آغاز شد. خودروهای اولیهٔ ساخت پژو همگی با نام «تایپ» شناخته می‌شدند. پژو اولین خودروسازی بود که از تایرهای لاستیکی در خودروهای خود استفاده کرد و بعداً تایرهای بادی را نیز بکار گرفت.

در سال ۱۸۹۶ پژو اولین موتور درون‌سوز خود را بدون کمک گوتلیب دایملر ساخت. این موتور که از نوع دو سیلندر تخت بود و ۸ اسب بخار قدرت داشت بر روی خودروی تایپ ۱۵ نصب شد.

پژو تایپ ۱۵

در مرحله‌های بعدی روند پیشرفت پژو، موتور خودروها به قسمت جلو انتقال یافت و ساخته‌های این شرکت شباهت بیشتری با خودروهای مدرن پیدا کردند. سپس در سال ۱۹۰۳ پژو موتورسیکلت را هم به تولیدات خود اضافه نمود. موتورسیکلت‌هایی که بسیار در بازار محبوب شده و با استقبال مواجه شدند. در سال ۱۹۰۳ نیمی از خودروهای بازار فرانسه توسط پژو تولید می‌شدند.

در سال ۱۹۷۴ پژو ۳۰ درصد از سهام شرکت سیتروئن را خریده و یک سال بعد کل سیتروئن را به تملک خود درآورد. بدین ترتیب شرکت جدیدی بنام PSA یا پژو-سیتروئن شکل گرفت که در آن هر دو برند پژو و سیتروئن به‌صورت مجزا عمل می‌کردند اما ازلحاظ فنی، تکنولوژی و تحقیقات باهم اشتراک داشتند. در حال حاضر گروه پژو-سیتروئن پس از گروه فولکس‌واگن بزرگ‌ترین خودروساز اروپا محسوب می‌شود.



لینک منبع

نویسنده مطلب: vhd

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *