کامیون خودران بدون کابین کوماتسو

به گزارش ای ماسیس :

دامپ‌تراک‌های غول‌پیکر که برای جابجایی مصالح در کارگاه‌های عظیم حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، چند سالی است که از قابلیت رانندگی خودکار برخوردار شده‌اند.

وب سایت پدال – مسعود انیس حسینی: کاربرد وسایل نقلیه شبه‌خودران در عملیات معدن، رفته‌رفته ابعاد بیشتری پیدا می‌کند. دامپ‌تراک‌های غول‌پیکر که برای جابجایی مصالح در کارگاه‌های عظیم حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، چند سالی است که از قابلیت رانندگی خودکار برخوردار شده‌اند.
البته همیشه یک راننده انسان، مراقب عملکرد این کامیون‌ها بوده است. امّا اکنون کمپانی «کوماتسو» از کمپرسی سنگین رونمایی کرده که در آن هیچ‌گونه اثری از کابین، غربیلک فرمان، شیشه جلو و یا چیز دیگری برای استقرار یک راننده انسان دیده نمی‌شود.

کامیون خودران بدون کابین کوماتسو
بدون حضور راننده، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که کدام سمت این کامیون، «جلو» و کدام سمت آن «عقب» محسوب می‌شود؛ موضوعی که می‌تواند منفعت زیادی برای شرکت‌های معدن و حفاری داشته باشد. در نظر بگیرید که معمولاً شرایط به این گونه است که راننده اپراتور یک کامیون باربر در جلوی آن می‌نشیند و قسمت بارگیر از عقب تخلیه می‌شود. در نتیجه، این کامیون مجبور است که در بیشتر مواقع دور بزند و این موضوع جابجایی مصالح در کارگاه را پیچیده می‌کند.

کامیون خودران بدون کابین کوماتسو
امّا کامیون کوماتسو موسوم به «کوماتسو اینووِیتیو اتونومس هالِیج ویهِکل» بدون کابین، با سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک و با فرمان تمام‌چرخ، از این نوع مشکل فاصله گرفته و فارغ از اینکه به کدام طرف حرکت می‌کند، می‌تواند همان سرعت و قابلیت مانور را داشته باشد. به دلیل اینکه نیاز به پنجره جلو در این وسیله نقلیه وجود ندارد، هیچ طرفی از لزوماً «جلو» یا «عقب» محسوب نمی‌شود. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که بارگیر کامیون تنها در یک جهت می‌چرخد؛ ولی این موضوع تنها در زمان تخلیه بار و جهت روبروی حرکت تراک در این حالت اهمیت خواهد داشت.

کامیون خودران بدون کابین کوماتسو
سایر نوآوری‌های کوماتسو در این وسیله نقلیه کم نیستند؛ از جمله اینکه سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک از سیستم احیای انرژی ترمز‌ها برای شارژ دوباره سیستم پیشرانه هیبرید الکتریکی استفاده می‌کند. به گفته کوماتسو، این کامیون می‌توان باری به میزان بیش از ۲۲۵ تُن را با سرعت حداکثر ۶۴ کیلومتر بر ساعت جابجا‌ کند. قدرت در دسترس این وسیله برابر ۲۷۰۰ اسب‌بخار است.

البته نباید انتظار داشته باشید که این نوع کامیون‌ها را به این زودی‌ها در جاده‌های عمومی شهرها ببینید؛ چرا که این هیولاهای ماشینی در کارگاه‌‌ها زندگی خواهند کرد. امّا این تکنولوژی، جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ به‌خصوص وقتی معنای سنتی «جلو» و «عقب» یک وسیله نقلیه را تغییر می‌دهد.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید:
کامیون خودران بدون کابین کوماتسو



لینک منبع

نویسنده مطلب: alireza

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *