گوشی های ارزان قیمتی که چین و هند را هدف می گیرند

به گزارش ای ماسیس :

شاید جهان بدون گوشی های همراه در نگاه اول غیرممکن به نظر برسد اما طبق قوانین جاری در جهان فناوری های متجدد، هیچ دستاوردی برای دراز مدت دل بستنی نیست. در چنین جهانی مسئله مصرف هرگز از بین نمی رود و تنها زمینه آن از شیءای به شیء دیگر تغییر می کند.

ماهنامه پیشه و تجارت – عطیه نوری: شاید جهان بدون گوشی های همراه – چه از انواع هوشمند و چه از انواع گوشی های معمولی که امروزه گوشی های کودن نام گرفته اند – در نگاه اول غیرممکن به نظر برسد اما طبق قوانین جاری در جهان فناوری های متجدد، هیچ دستاوردی برای دراز مدت دل بستنی نیست. در چنین جهانی مسئله مصرف هرگز از بین نمی رود و تنها زمینه آن از شیءای به شیء دیگر تغییر می کند.

در همین راستا «ایان پیرسون» یکی از چهره های آینده پژوه هزاره سوم به تازگی خبر از منسوخ شدن گوشی های هوشمند آن هم تا زمانی نه چندان دور داده و اعلام کرده است تا کمتر از ۱۰ سال دیگر – به طور دقیق تا سال ۲۰۲۵ – فناوری های مجهز به واقعیت افزوده، جای گوشی های همراه را می گیرند.

یعنی کاربردان فردا به جای دست گرفتن تلفن همراه با استفاده از یک ابزارک کوچک پوشیدنی مجهز به فناوری واقعیت افزوده به تمام نیازهای خود دست می یابند و دیگر از انواع کوچک یا بزرگ این چهارگوش الکترونیکی بی نیاز می شوند. به این ترتیب دور از ذهن نیست اگر پیشگویی کنیم که فراگیرترین فناوری اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم عمری کوتاه تر از نیم قرن خواهد داشت و به تاریخ خواهد پیوست.

گوشی های ارزان قیمتی که چین و هند را هدف می گیرند

البته همه چیز به این سادگی ها هم نخواهد بود. برخورد جامعه کثیری از مصرف کنندگان تلفن های همره هنوز اندک نشانی از تحقق این پیشگویی به خود ندیده است. نکته مهمی که شاید از نظر پیشگویان گوشی های همراه دور مانده است، اوضاع اقتصادی کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه – که اصلی ترین طیف مصرف کنندگان این فناوری را تشکیل می دهند – و نقش بودجه آنها در انتخاب وسایل مصرفی مورد نیازشان است. در واقع نسبت عمقی که میان دارایی بشر و قدرت فراگیری دستاوردهای مدرن وجود دارد، اجازه مصرف فناوری های روز را به همگان نمی دهد.

در حالی که طیف عظیمی از طبقه کم درآمد همچنان موفق به دل کندن از گوشی های ارزان قیمت نشده اند، صحبت از فراگیری فناوری افزوده اندکی عجیب به نظر می رسد. گویی که جهان به دو قطب تقسیم خواهد شد و در وضعیتی آخرالزمانی معیتی شبه واقعی با سیر در عوالم فناوری های واقعیت افزوده نفس می کشند و جمعیتی نه چندان اندک همچنان سر در گوشی های ارزان قیمت چند دلاری خود می کنند.

اما مصرف کنندگان چند دلاری چند درصد از جمعیت زمین را شامل می شوند؟ جمعیت بیش از ۱.۲ میلیارد نفری هند یا جمعیت بیش از ۱.۳ میلیارد نفری چین – با گرایش فراوانی که برای خرید گوشی های همراه ارزان قیمت یا میان رده دارند – بخش گسترده ای از مصرف کنندگان گوشی های همراه ارزان قیمت را پوشش می دهند.

شیوه های کسب و کار ارزان در بازار ارتباطات

در حال حاضر گوشی های همراه ارزان قیمت از سوی سه رده تولیدکننده مشخص عرضه می شود، در واقع ارزان فروشی به سه شیوه اتفاق می افتد:

۱. برندهای صاحب نامی که گاهی به طور اختصاصی گوشی های همراه ارزان قیمت تولید می کنند. این محصولات با دو انگیزه تولید می شوند؛ دلیل اول تولید آنها به سفارش بازار بر می گردد و دلیل دوم به قصد تولید ارزان ترین گوشی یک برند صورت می گیرد.

۲. برندهایی که از اساس تولیدکننده گوشی های ارزان قیمت هستند و قشر متوسط رو به پایین را مخاطب هدف خود قرار داده اند. شرکت هایی نظیر هوآوی، شیائومی و ارتباطات همراه سونی از جمله تولیدکنندگان گوشی های میان رده محسوب می شوند.

۳. دسته سوم کمپانی های گهگاه فیکی هستند که با ایده تولید گوشی های فوق ارزان پا به بازار می گذارند و پس از مدتی سروصدا و حاشیه محو می شوند. درباره کیفیت محصولات فوق ارزان فروشان گوشی های هوشمند هنوز نمی توان نظر مشخصی داد چرا که صرف نظر از مثل «هیچ ارزانی بی حکمت نیست»، این شرکت ها در یکی دو سال اخیر به شکل چشمگیری سر بر آوردند و هنوز در معرض تحلیل و انتقاد جدی قرار نگرفته اند.

برند «رینگینگ بلز» از جمله این تولیدکننده های نوپا به شمار می آید. این برند در اواخر سال ۲۰۱۵ پا گرفت و در همین مدت کوتاه ارزان ترین گوشی هوشمند تاریخ را عرضه کرد.م هنوز یک سال نیست که این برند وارد عرصه رقابت گوشی های همراه در شهر «نویا» هند با کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت شده و در این زمان یک گوشی هوشمند ۳G به نام «Freedom251» به بازار ارائه دهده و توجه مصرف کنندگان کم درآمد هند را به خود جلب کرده است.

گوشی های ارزان قیمتی که چین و هند را هدف می گیرند

گوشی همراه «Freedom351» تاکنون دو بار عرضه شده است؛ بار اول ساعت هشت ۲۱ فوریه ۲۰۱۶، گوشی های «Freedom251» با قیمت چهار دلار به دست کاربران رسید. بلافاصله عکس هایی از این محصول روی اینترنت منتشر شد که نشان از تقلب در تولید این محصول داشت. نکته بحث برانگیز درباره این نسخه آن بود که نوشته های مربوط به برند سازنده آن با پوششی سفیدرنگ به صورت دستی پوشیده شده بود که با خراش ناخن پاک می شد و زیر آن عنوان شرکتی چینی به نام «ادکام» که بازار اصلی آن در هند است، به عنوان شرکت اصلی تولیدکننده دستگاه حک شده بود.

این گوشی در واقع مدل «۴ikon» متعلق به شرکت «ادکام» بود که با قیمت ۵۴ دلار در بازار به فروش می رسید و در همان زمان به نام شرکت هندی «رینگینگ بلز» با بیش از یک چهارم کاهش قیمت در بازار موجود بود.

انتشار تصاویر این گوشی خیلی زود موجب شکست محصول ارزان قمیتی شد که فروش اینترنتی آن دو روز پیش از ورود آن به بازار به علت ترافیک بسیار بالای متقاضیان مختل شد. در آن زمان گفته می شد ۶۰۰ هزار بازدید در ثانیه باعث این اختلال شده است. نکته دیگر درباره شکست این گوشی تفاوت تصویر اولیه آن روی وب سایت و محصولی بود که به دست خریداران می رسید.

بعد از افشای این موضوع از سوی کاربران شرکت، «رینگینگ بلز» تصویر روی وب سایت خود را تغییر داد. با توجه به فضاحت به بار آمده کمتر کسی تصور می کرد که شرکت «رینگینگ بلز» در کمتر از پنج ماه مجددا پا به عرصه بگذارد و یک «Freedom 251» دیگر عرضه کند. قرار بر این شد که در مرحله اول، یعنی از ۱۰ تیر، حدود ۲۰۰ هزار عدد از این گوشی (با صفحه نمایش چهار اینچی، رزولوشن ۹۶۰ در ۵۴۰ پیکسل، پردازنده چهار هسته ای با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز، رم یک گیگابایتی، هشت گیگابایت حافظه داخلی قابل افزایش، دوربین اصلی هشت مگاپیکسل، دوربین ثانویه ۲.۳ مگاپیکسل و سیستم عامل اندروید نسخه ۱.۵ باز) با قیمت چهار دلار وارد بازار شود.

این بار مدیرعامل شرکت «رینگینگ بلز»، سیاست تبلیغ پیشه کرد و پیش از عرضه محصول اعلام کرد در حالی که با فروش هر گوشی متضرر خواهد شد اما فروش در تعداد بالا این ضرر را جبران می کند. مسئولان این شرکت همچنان از برخورد نزدیک با خبرنگاران پرهیز می کنند و سرنوشت گوشی های چهار دلاری همچنان نامعلوم است اما نکته ای که از استقبال فراوان متقاضیان می توان دریافت وجود میل فراوان نسبت به گوشی های همراه ارزان و کاربردی است. این میل نشان از جمعیتی دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت.

ارزان کم فروش اپل

طبق آمار فروش گوشی های همره در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ در این مدت ۳۴۹ میلیون دستگاه فروخته شده که این رقم ۳.۹ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است. برآوردها حاکی از آن است که تقاضای زیاد کاربران برای خرید گوشی های ارزان قیمت و گوشی های مجهز به فناوری ۴G، یکی از اصلی ترین دلایل این افزایش فروش بوده است.

طبق همین آمار این مدت بدترین دوران فروش برای شرکت اپل بوده است؛ شرکتی که با توجه به تمایل بازار به گوشی های ارزان قیمت به ساخت یک آیفون کم هزینه روی آورد. شرکت اپل با وجود تغییر رویکرد نتوانست به اندازه همتایان ارزان فروش نوپا و تازه از راه رسیده اش فروش کند. به نظر می رسد این ایده که خریدار بیشتر می تواند قیمت یک گوشی را پایین نگه دارد در مورد یکسری از برندها همچون اپل جواب نمی دهد. شرکت اپل در ماه مارس امسال از ارزان ترین گوشی هوشمند چهار اینچی خود با نام آیفون SE رونمایی کرد. طبق گفته ها هزینه ساخت این گوشی ۱۶۰ دلار و قیمت آن در بازار ۳۹۹ دلار است.

گوشی های ارزان قیمتی که چین و هند را هدف می گیرند

اندکی بعد از ورود این گوشی به بازار زمزمه های عدم استقبال از آن به گوش رسید. شرکت اپل که عادت به صف های بلند خریداران خود در روزهای ابتدایی رونمایی از یک محصول داشت، این بار با استقبال چشمگیری مواجه نشد.

هدف اپل از عرضه این گوشی ارزان قیمت، جبران خسارت فروش کم آیفون S6 و S6 PLUS بود، اما برخلاف تمام پیش بینی ها نه تنها با محصول تازه خود شاهد فروش چندانی نبود بلکه همچنان به کاهش فروش خود ادامه داد.

گویی عمده کسانی که میل به داشتن گوشی ارزان قیمت دارند تمایلی به آیفون ارزان ندارند. این رفتار مصرف کنندگان نسبت به محصولی کم قیمت از برندی که همواره گران قیمت ترین ها را تولید می کرد خود نیاز به یک روانشناسی مخاطب جدی دارد. به نظر می رسد کاربران اپل در پی قیمت های گزاف این گوشی شیفته آن شدند و علاقه ای برای به دست گرفتن یک سیب گاز زده ارزان قیمت ندارند.

اچ تی سی و سودای در دست گرفتن بازار چین

شرکت تایوانی اچ تی سی نیز برای تداوم حضور خود در بازار نچین و میل این بازار به گوشی هایی با قیمت مناسب اقدام به عرضه گوشی HTC10 کرد. این شرکت برای آن که قیمت گوشی خود را در مرز ۶۰۰ دلار نگه دارد، به جای تراشه اسنپ دراگون ۸۲۰، از چیپست اسنپ دراگون ۶۵۲ استفاده کرد. در ۱۱ روز نخست پیش فروش این گوشی تنها ۲۵۱ عدد از آن فروخته شد و به دنبال آن سهام اچ تی سی در تایوان ۱۰ درصد افت کرد. با وجود آنکه HTC10 به دلیل تغییر تراشه اسنپ دراگون نسبت به نسخه جهانی با قیمت کمتری در چین عرضه می شد اما خریداران چینی علاقه ای به این محصول نشان ندادند.

گوشی های ارزان قیمتی که چین و هند را هدف می گیرند

سامسونگ و بازار ارزان پسندان در هند

به نظر می رسد شرکت سامسونگ نیز در به دست آوردن بازار ارزان پسندها بی کار ننشسته است. این شرکت در هفته های اخیر از دو محصول اختصاصی به نام های گلکسی On5 پرو و On7 پرو – که در واقع به روزرسانی از On5 و On7 به حساب می آیند – رونمایی کرده است. این دو محصول نسبت به نسخه پیشین خود با پیشرفت زیادی همراه نبودند و تنها نقطه تکامل شان مربوط به حافظه داخلی و رم آنها می شود. گوشی گلکسی On5 پرو ۱۳۷ دلار و گلکسی On7 پرو ۱۶۷ دلار قیمت دارد. این دو دستگاه از حالت سفارشی (Tailor-made) برای بازار هندوستان بهره می برند و امکان خرید هر دو آنها در سایت آمازون هندوستان وجود دارد.

گوشی های ارزان قیمتی که چین و هند را هدف می گیرند

آمار فروش سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶

شرکت تحقیقاتی «گارتنر» آمار فروشی از گوشی های همراه اول در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ ارائه کرده است که طبق آن فروش گوشی های هوشمند در این مدت ۳۴۹ میلیون دستگاه عنوان شده که ۳.۹ درصد بیشتر از مشابه در سال گذشته است. طبق گزارش «گارتنر» تقاضای زیاد کاربران برای خرید گوشی های ارزان قیمت و گوشی های مجهز به فناوری ۴G یکی از دلایل افزایش فروش بوده است.

در بین پنج تولید کننده برتر این آمار، چند نام جدید به چشم می خورد. طبق این آمار، شرکت سامسونگ در این مدت شاهد افت فروش نبوده و ثبات نسبی داشته است. در این بین شرکت اپل با کاهش فروش گوشی های هوشمند و شرکت چینی اوپو با افزایش فروش همراه بوده است. به علاوه، سهم مایکروسافت از بازار نیز کاهش چشمگیری داشته است.

در صدر لیست پرفروش ترین برندهای گوشی هوشمند جهان، سامسونگ با فروشی حدود ۸۱ میلیون دستگاه حضور دارد. این شرکت نسبت به سال گذشته، فروش به نسبت برابری داشته است. رتبه دوم پرفروش ترین برندهای گوشی هوشمند جهان به اپل تعلق دارد. با این حال کارشناسان سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۶ را بدترین دوران برای فروش آیفون دانسته اند؛ چرا که با کاهش سهم زیادی در بازار مواجه بوده است.

شرکت چینی هوآوی با در اختیار گرفتن ۸.۳ درصد از سهم بازار در رتبه سوم قرار دارد. این شرکت نسبت به سال گذشته خود رشد فروش ۶۰ درصدی را به ثبت رساند و طبق نظر کارشناسان، این رشد را مدیون بازارهای اروپا، آمریکا و آفریقا بوده است اما بیشترین رشد فروش متعلق به دیگر شرکت چینی یعنی اوپو است. این شرکت با افزایش فروش ۱۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته موفق به کسب رتبه چهارم فروش و خارج کردن لنوو از فهرست پنج برند پرفروش شده است.



لینک منبع

نویسنده مطلب: محمد

علاقه مند به حوزه وب،کارشناس نرم‌افزار،

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *