۲ کوچولوی دلربا

به گزارش ای ماسیس :

به گزارش جام جم آنلاین ، البته باید گفت قوانین واردات، تعرفه‌های گمرکی، نرخ ارز مبادلاتی و … ازجمله دلایلی است که به وارد‌کننده اجازه قیمتگذاری صحیح نمی‌دهد و متاسفانه این نوع از خودروها که گزینه‌های بسیار ارزان قیمت و اقتصادی کشورهای خارجی محسوب می‌شوند، در بازار ایران در زمره خودروهای لوکس و گران قیمت قرار می‌گیرند.

پیشتر هیوندای i۲۰، مزدا۲، کیا پیکانتو و… را از این رده در بازار ایران داشتیم؛ ولی مدتی است فیات ۵۰۰ اصیل و دوست داشتنی به بازار کشور ما راه یافته و نمونه ۵۰۰ ال (۵۰۰L) نیز در آینده نه چندان دور به بازار عرضه خواهد شد. در نوشتار پیش رو به بررسی و مقایسه فیات ۵۰۰ با نزدیک‌ترین رقیب صفر کیلومتر کره‌ای یعنی کیا پیکانتو خواهیم پرداخت.

اصل و نسب

پیشینه تولید فیات ۵۰۰ به دهه ۵۰ میلادی باز می‌گردد. این خودرو از نخستین خودروهای شهری بود که برای جایگزینی مدل «توپولینو» به بازار عرضه شده بود و تا سال ۱۳۵۴/ ۱۹۷۵ روی خط تولید فیات قرار داشت. هرچند بعد از ۵۰۰، مدل ۱۲۶ جایگزین این خودرو شد، اما شرکت خودروسازی ایتالیایی فیات در سال ۱۳۸۶/ ۲۰۰۷، فیات ۵۰۰ فقید را با شمایلی مدرن دوباره به بازار عرضه کرد و این خودرو تا کنون روی خط تولید قرار دارد. فیات ۵۰۰ جدید از دو نمونه هاچ‌بک سه در و کروک دو در بهره می‌برد که نسخه هاچ‌بک آن به بازار کشور ما معرفی شده است.

در مقابل کیا پیکانتو را با اصالتی یک چهارم رقیب ایتالیایی‌اش داریم. در واقع نخستین نسل از پیکانتو در سال ۱۳۸۳/ ۲۰۰۴ به خط تولید این خودروساز کره‌ای پا گذاشت و در حال حاضر نسخه فیس لیفت نسل دوم آن که از سال ۱۳۹۰/ ۲۰۱۱ روی خط تولید قرار گرفت را در بازار کشورمان داریم. پیکانتو از خودروهای محبوب و پر‌فروش کوچک در بازار ایران است که به لطف بهره‌گیری از ظاهر جذاب، پیشرانه‌ای کوچک و امکانات مناسب به این موفقیت دست یافته است.

کابین و امکانات

فیات برای طراحی داخلی مدل ۵۰۰ نیز از الگویی مشابه طراحی بدنه استفاده کرده است و از این رو داخل این خودرو نیز شاهد فضایی دوست داشتنی خواهید بود. غربیلک سه شاخه تپل فرمان به همراه کیلومتر شمار دوار و یک کنسول میانی جمع و جور که اصولا با تریم‌های رنگی شاد و روشن در بازار حضور دارد.

در مقابل کیا پیکانتو فضایی مدرن‌تر با کاراکتری جداگانه به شما ارائه می‌کند و غربیلک دو شاخه دو رنگ آن نیز خوشدست، اما ساده طراحی شده است. کیا پیکانتو در داخل کابین خود از سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از رادیو، سی‌دی، AUX و USB، شش کیسه ایمنی هوا، سانروف، آینه میانی الکتروکرومیک، کیلومتر شمار سوپر ویژن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی عقب تاشو (برای افزایش حجم صندوق بار)، شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی برقی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان و… بهره می‌برد.

در مقابل فیات ۵۰۰ نیز با تجهیزاتی مثل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی به همراه شش اسپیکر و قابلیت پشتیبانی از AUX، USB، IPod، بلوتوث و سی‌دی، خروجی برق ۱۲ ولت برای سرنشینان جلو، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن، قدرت کمکی الکتریکی فرمان حساس به سرعت، شیشه‌های برقی حساس به مانع، سیستم ISOFIX برای صندلی کودکان، سیستم FPS برای کاهش احتمال آتش سوزی در هنگام تصادف و… به بازار عرضه می‌شود.

سنت یا مدرنیته؟

اگر بخواهیم این دو خودرو را کنار یکدیگر قرار دهیم، با مفهوم دقیق اصطلاح پرکاربرد «تقابل سنت و مدرنیته» مواجه خواهیم شد! فیات ۵۰۰ با چراغ‌های گرد و بدنه‌ای تخم‌مرغی همچون فولکس واگن بیتل، ظاهری کاملا پخته را به شما ارائه می‌کند که شاید از نظر بسیاری از افراد چندان هم زیبا به نظر نرسد.

اما پیکانتو که از حیث طراحی و اصالت بسیار جوان‌تر از رقیب ایتالیایی‌اش است، با یک طرح مدرن، زاده دست طراحان تیم قدرتمند «پیتر شره یر» خلق شده و همین ظاهر مدرن در کنار جثه کوچک ۳/۵ متری این خودرو موجب دوست داشتنی تر شدن کیا پیکانتو شده است. کیا پیکانتو با دو بدنه سه در و پنج در در بازار جهانی حضور دارد که نسخه پنج در آن به بازار ایران راه یافته است. اما این در حالی است که فیات ۵۰۰ ساده، نسخه پنج در ندارد و نمونه‌های موجود در کشور تماما سه در هستند. پس می‌توان گفت محصول فیات ظاهری اسپرت تر دارد.

پایداری و ترمز

اما در بحث سیستم‌های ترمز و پایداری، هر دوی این خودروها حرف‌های خوبی برای گفتن دارند. با این تفاوت که در فهرست امکانات فنی فیات ۵۰۰، چند گزینه بیشتر از پیکانتو به چشم می‌خورد. در واقع محصول کیا موتورز از ترمز ضدقفل ABS به همراه سیستم تقسیم نیروی ترمز بین چرخ‌ها (EBD) به همراه سامانه مدیریت پایداری خودرو (VSM) و در نهایت سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC بهره می‌برد. این در حالی است که فیات ۵۰۰ علاوه بر گزینه‌های فوق از سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم ASR برای کنترل لغزش چرخ‌ها هنگام شتابگیری و نیروی کمکی هیدرولیکی ترمز HBA بهره می‌برد.

تفاوت در مرز صفر!

کوچولوهای مورد بحث ما با پیشرانه‌های مختلفی به بازار جهانی عرضه می‌شوند که وارد کنندگان این دو برند برای بازار ایران از گزینه‌های متوسط بهره گرفته‌اند. در واقع شرکت وارد کننده محصولات فیات پیش از عرضه فیات ۵۰۰ اذعان داشت محصول جدید با دو پیشرانه ۸۰۰ سی سی توربو و ۱۲۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی به ایران می‌رسد، اما در حال حاضر تنها نمونه ۱/۲ لیتری آن را در بازار داریم. در مقابل پیکانتوی کره‌ای با بهره‌گیری از پیشرانه‌ای با حجم مشابه در بازار ایران حضور دارد که البته قدرت بیشتری نسبت به فیات ۵۰۰ به شما ارائه می‌کند.

به بیان دیگر فیات ۵۰۰ با موتور ۱۲۰۰ سی سی خود قادر به تولید ۶۹ اسب بخار قدرت و ۱۰۲ نیوتن متر گشتاور است و این در حالی است که پیشرانه مشابه مورد استفاده در کیا پیکانتو ۹۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۱ نیوتن متر گشتاور را به شما ارائه می‌کنند. اما با توجه به این که وزن کیا پیکانتو ۳۵ کیلوگرم بیشتر از یک تُن است و فیات ۵۰۰ به صورت خالص ۸۶۵ کیلوگرم وزن دارد و همچنین با وجود این که پیکانتو از جعبه دنده چهار سرعته و فیات ۵۰۰ از گیربکس پنج سرعته استفاده می‌کند، پس این اختلاف قدرت و برتری توان پیکانتو، تاثیر بسزایی در کشش و شتاب نداشته و این دو خودرو رکورد صفر تا صد را تنها با ۰/۱ ثانیه اختلاف ثبت می‌کنند. هرچند فیات ۵۰۰ با مصرف سوخت ۴/۷ لیتر در صد کیلومتر، وضعی بهینه تر نسبت به عدد ۵/۳ لیتر برای کیا پیکانتو را به شما ارائه خواهد کرد که با توجه به حجم مشابه باک سوخت این دو خودرو، قادر به پیمایش مسیر بیشتری با یک باک سوخت فیات ۵۰۰ خواهید بود.

جدول مقایسه‌ فنی فیات و کیا پیکانتو

معید حمیدی – جام‌جم



لینک منبع

نویسنده مطلب: مهرداد

علاقه مند به حوزه دیجیتال ، امنیت و راه کارهای تجارت الکترونیک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *