منو

ساعت هوشمند اپل به بازار خواهد آمد

«ساعت اپل» یا Apple Watch ــ ابزاری هوشمند که به مچ دست بسته می‌شود و یکی از کارکردهای آن نمایش دقیقِ زمان است ــ از ۱۰ روز دیگر برای فروش در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد. زمانی که انسان دربارۀ تاریخچۀ ایده‌پردازی، طراحی و ساخت این ساعت می‌خواند، بیش از پیش درمی‌یابد که چرا اپل یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و ارزشمندترین شرکت‌های فناوری روی زمین است. از شما دعوت می‌کنیم نکاتی چند در این زمینه را در سایت(( ای ماسیس)) دنبال کنید

چرا «ساعت»؟

اصلاً چرا اپل تصمیم گرفت یک «ساعت» بیرون بدهد؟ آیا می‌خواست در زمانۀ نبودِ استیو جابز، خودی نشان بدهد و بگوید که ما هنوز هم هستیم؟ آیا دوست داشت به هر قیمتی شده، وارد بازارِ ابرازهای دیجیتالِ به‌اصطلاح «پوشیدنی» شود؟ آیا چون شرکت‌هایی چون سامسونگ و موتورولا قبلاً ساعت هوشمند بیرون داده بودند، اپل می‌خواست از قافله عقب نماند؟ شاید هر کدام از اینها جزو دلایل بوده باشند، اما هیچکدام علت اصلی و ریشه‌ای نبودند.

اپل، با طراحی، تولید و عرضۀ «ساعت اپل»، در پی حل یکی از همین مسائل است.

حتماً شما هم متوجه این مسئله شده‌اید که امروزه چقدر سرِ آدم‌ها توی گوشی‌های موبایلشان است. حتی گاهی وقت‌ها در مهمانی و سر میز شام هم صدای پیامک و کنجکاوی برای چک کردن ایمیل و ارسال شکلکی در وایبر و…، آدم‌ها را ول نمی‌کند. و این همه سروصدا و عدم تمرکز و حضور نداشتن در لحظه، باعث خستگی ذهن آدم‌ها شده و گاهی مخلّ ارتباط‌های حضوری و لذت بردن از هم‌نشینی با یکدیگر است.

آدم‌های شرکت اپل هم مثل من و شما، با همین مسئله مواجه بوده‌اند. آنها می‌خواستند این نقش مرکزی گوشی‌های هوشمند را ــ که خیلی وقت‌ها وقتِ آدم‌ها را صرف امور کم‌اهمیت و پیام‌های بیخودی می‌کند ــ کمرنگ کنند و کاری کنند که فقط وقتی پیام‌ و کار مهمی هست، در همان لحظه شخص به آن بپردازد و باقیِ وقتش را خودش بهتر مدیریت کند. اینطوری، به ایدۀ ساعتی رسیدند که در عین اینکه می تواند همیشه به مچ دست بسته شود و همراهِ فرد باشد، آنقدر پر از برنامه و کارکردهای مختلف نیست که مدام توجه فرد را به خود بخواند؛ درست همانطور که ما مدام به یک ساعتِ سنّتی نگاه نمی‌کنیم و فقط وقتی در پی دانستن ساعت یا تاریخ روز هستیم، لحظه‌ای به صفحۀ ساعت نگاه می‌کنیم. ساعت، همواره هست؛ اما بودنش آزاردهنده نیست، و تنها در مواقع نیاز بلافاصله کارش را انجام می‌دهد و باز از دید و مرکز توجه خارج می‌شود.

اختراع دوبارۀ ساعت

اما ساعتی که قرار است صفت «هوشمند» داشته باشد، باید چنان از ابتدا در خصوص طراحی همۀ جنبه‌هایش فکر کرد که در واقع می‌توان آن را اختراع دوبارۀ ساعت دانست. آن هم مخصوصاً وقتی که پای اپل در میان باشد که از هیچ جزء کوچکی نمی‌گذرد و ریزترین موارد را هم سرسری نمی‌پندارد.

اینگونه است که مثلاً برای رسیدن به واکنش‌های صوتی و لمسی-ویبره‌ای خاصِ ساعت، یک سال زمان صرف می‌شود تا «جانی ایو»، مدیر ارشد طراحی اپل، نظرش تأمین شود. این واکنش‌ها نه باید خیلی مکانیکی می‌بودند، نه مثل گزش یک حشره، نه خیلی ظریف و ضعیف که فرد متوجه آن نشود. اپل در خیلی از موارد، واکنش ساعت را مثل زدنِ نوکِ انگشت به پشت دست (درست همانطور که وقتی کسی می‌خواهد توجه ما را جلب کند انجام می‌دهد) شبیه‌سازی کرده است.

صفحۀ ساعت کوچک است و نمی‌شود با آن مثل صفحۀ بزرگ یک گوشی تلفن همراه (نظیر آیفون) تعامل کرد. پس روش ارتباط کاربر با صفحه از نو تعریف شد و یک پیچ اختصاصی (شبیه پیچ کنار ساعت‌های مچی سنتی) با کارکردهای دیجیتال، برای ساعت طراحی شد. حتی فونت‌های نمایشِ متن نیز مورد بازنگری قرار گرفتند و یک فونت جدید برای این ساعت طراحی شد.

ساعتی که قرار است صفت «هوشمند» داشته باشد، باید چنان از ابتدا در خصوص طراحی همۀ جنبه‌هایش فکر کرد که در واقع می‌توان آن را «اختراع دوبارۀ ساعت» دانست.آن هم مخصوصاً وقتی که پای اپل در میان باشد که از هیچ جزء کوچکی نمی‌گذرد.اینگونه است که مثلاً برای رسیدن به واکنش‌های صوتی و لمسی-ویبره‌ای خاصِ ساعت،یک سال زمان صرف می‌شود تا «جانی ایو»، مدیر ارشد طراحی اپل، نظرش تأمین شود.

این نکته را هم سایت یک پزشک نقل کرده است:

در ساعت اپل، ما پوسته‌هایی برای نمایش ساعت داریم که در پس‌زمینه آن پروانه و گل در حال شکوفه زدن و ستاره دریاییِ غوطه‌ور در آب به چشم می‌خورد. اما جالب است که اپل با حداکثر کیفیت ممکن این تصاویر پس‌زمینه را تهیه کرده است. مثلاً برای تصویربرداری از شکوفه زدن گل، طی ۲۸۵ ساعت، ۲۴ هزار عکس از یک گل برداشته است و در مورد ستاره دریایی هم یک مخزن در استودیوی طراحی خود درست کرده است و یک دوربین ۴K پیشرفته را مورد استفاده قرار داده است. تصور کنید که وضوح ساعت اپل تنها ۳۱۲ در ۳۹۰ است و آن وقت اپل تن به تصویربرداری ۴K داده است! رعایت این جزئیات و وسواس‌ها ممکن است بی‌مورد به نظر برسد، اما در نهایت همین جزئیات هستند که کاربرِ وفادار برای این شرکت به ارمغان می‌آورند.بله، اپل هیچ کاری را سرسری نمی‌گیرد. انگیزانندۀ او، فشارِ بازار و درآوردن پول نیست. به هر قیمتی حاضر نیست یک محصول ناکامل یا ناقص را عرضه کند. اپل در پی سؤالات بزرگ است و می‌خواهد با محصولاتش، جهان را جای بهتری برای زیستن کند. حالا حالاها جا دارد که آدم‌های خلاق و شرکت‌های پیشرو و کارآفرین، از اپل، فلسفۀ آن و شیوه‌های کاری این شرکت الهام بگیرند. نظرشما چیست؟

دسته بندی ها: تکنولوووژی, منتخب

دیدگاه ها