منو

اثرات مخرب تکنولوژی بر خواب جوانان

تحقیقات اخیر روی تکنولوژی و تاثیر آن در خواب نوجوانان نشان می دهد افراد بین سنین ۱۱_۱۳ سال دچار کم خوابی شدیدی هستند. اما حدس بزنید مقصر اصلی کم خوابی نوجوانان چه چیزی می تواند باشد؟ شبکه های اجتماعی…

چه داروهایی تاثیرات مضری روی خواب ما میگذارند و باعث بروز اختلالات خواب در بدن ما می شوند از علل بروز اختلال خواب می توان به بیماری های روحی در افراد مختلف اشاره کرد یک فلوشیب اختلالات خواب گفت: آنتی بیوتیک‌ها، آنتی سیتلین‌ها، ضد تشنج‌ها و داروهای محرک بیداری از داروهایی هستند که باعث ایجاد اختلالات خواب می‌شوند از علل های بروز اختلات خواب در انسانها میتوان اعتیاد به بازی‌های ویدئویی ،ویا استفاده بیش از حد و یا اجباری از بازی‌های رایانه‌ای٬ و یا بازی‌های ویدئویی است که به شکلی در تداخل با زندگی روزمره فرد قرار بگیرد. بازی‌های رایانه‌ای از سرگرمی‌های کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید است. این بازی‌های مهیج کودکان و نوجوانان ساعت‌ها بدون تحرک مناسب مقابل صفحه نمایشگر قرار می‌گیرند و از دنیای واقعیات به عالم تخیلات منتقل می‌شوند.

در این بازی‌ها به دلیل این که کودک یا نوجوان با ساختنی‌ها و برنامه‌های دیگران به بازی می‌پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها را پیدا می‌کند، اعتماد به نفس او در برابر ساختنی‌ها و پیشرفت دیگران متزلزل می‌شود. تصور بیشتر خانواده‌ها این است که در بازی‌های رایانه‌ای فرد مداخله فکری مداوم دارد، اما این مداخله فکری نیست، بلکه این بازی‌ها سلول‌های مغزی را گول می‌زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می‌دهند.تحقیقات نشان داده که نور‌های آبی و سبز درساعات پایانی شب سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث بروز اختلال در خواب افراد می‌شوند. بر این اساس محققان می‌گویند برای حفظ سلامتی کاربران گوشی‌ها باید به حالت خواب مجهز شوند. به عقیده‌ی کارشناسان، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی باید یک “حالت خواب” اتوماتیک داشته باشند تا از ایجاد مزاحمت برای خواب کاربران جلوگیری کند. به گفته‌ی پروفسور پائول گرینگراس (Paul Gringras) این حالت، نور آبی‌ رنگی را که باعث تاخیر در خواب افراد تا ساعات پایانی شب شده را فیلتر می‌کند. وی  می‌گوید: گوشی‌ها و تبلت‌های جدید همگی دارای رنگ‌های آبی‌تر و روشن‌تر هستند و کمپانی‌ها باید در این مورد مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند. با تاریک‌تر شدن هوا در ساعات پایانی روز، بدن به طور خودکار شروع به ترشح هورمون خواب (ملاتونین)خواهد کرد.

استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد اما کاربرانی که در ساعات شب در این سایت‌ها و شبکه‌ها گشت و گذار می‌کنند و فعال هستند، بیشتر تحت تاثیر پیامدهای منفی آن قرار می‌گیرند.

ورود تکنولوژی روی همه ی گروه های سنی تاثیرات منفی خود را گذاشته است اما این تاثیر منفی، خود را بیشتر روی خواب نوجوانان نشان می دهد بطوریکه ما همواره شاهد مشکلات کم خوابی درجامعه هستیم.تحقیقات نشان می دهد کم شدن حتی یک ساعت از خواب تاثیرات منفی زیادی روی عملکرد نوجوانان در مدرسه و حافظه ی آنها بخصوص در حل مسائل ریاضی میگذارد.

راه هایی برای داشتن خواب بهتر:
طبق برنامه ریزی و در ساعات معینی بخوابید.
هیچوقت گرسنه نخوابید.
قوانینی در رابطه با استفاده از تکنولوژی در خانه مقرر کنید.
کمتر پیامک ارسال کنید(طبق تحقیقات ، ارسال بیش از حد پیامک مشکلات کم خوابی را افزایش می دهد).
در ساعت ۲۲:۳۰ خاموشی کامل بزنید.
تلفن همراه خود را خاموش کنید!!!

دسته بندی ها: تکنولوووژی, سلامت

دیدگاه ها