منو

آینده دستگاه خود پرداز ها چگونه است؟

خودپرداز که گاه عابر بانک هم نامیده شده دستگاهی الکترونیکی است که به مشتریان بانک این امکان را می‌دهد تا در هر زمان دلخواه به‌وسیلهٔ قراردادن کارت عابربانک خاصی در دستگاه و وارد کردن یک گذرواژه از حساب خود پول دریافت کرده یا موجودى حساب بانکی خود را بگیرند بدون اینکه نیاز به شمارشگر انسانی باشد. بسیاری از خودپردازها نیز به امکان واریز پول یا چک، جابجایی پول میان حساب‌های بانکی و حتی خرید تمبر را برای مشتریان فراهم می‌کنند. در ایران اغلب دستگاههای خود پرداز به شبکه شتاب متصل هستند. شبکه شتاب امکان برداشت و مشاهده موجودی را برای دارندگان کارتهای بانکهای عضو این شبکه از همه خودپردازها فراهم می‌آورد. در ایران می‌توان از طریق دستگاههای خودپرداز اقدام به پرداخت قبض‌های خدمات عمومی نظیر آب، برق و تلفن نمود و در اینده نه چندان دور میتوانید شاهد این باشد که دیگر نیاز ندارید که چند کارت بهمراه خود داشته باشد و دستگاه خود پرداز این قابلی را دارا باشند که از یک کارد به حساب های متمرکز دسترسی داشته باشند.

برای خودپرداز در زبانهای گوناگون واژه‌های گوناگونی بکار می‌رود که برخی از آنها در زیر می‌آید:

انگلیسی آمریکا: (Automated Teller Machine (ATM) :معنی:( بانکدار خودکار)

در شرق آمریکا: MAC machine: یا MAC (Money Access Center )معنی) مرکز دسترسی به پول)

انگلیسی کانادا: (Automated Banking Machine (ABM) :معنی: (دستگاه خودکار بانکی)

در برخی زبانهای اروپایی Bancomat): یا   Bankomat (معنی: (دستگاه خودکار بانک)

در اسپانیایی  Cajero Automático :معنی: (دستگاه خودکار نقد کردن)

در انگلستان (Cashpoint): و Cashmachine معنمی: (نقدگاه)

آلمانی Geldautomat :معنی: (دستگاه خودکارِ پول)

در نروژ Minibank :معنی: (بانک کوچک)

در هلند Pin Automaat :معنی:( دستگاه خودکار پول کشیدن)

در سوئیس Postomat :معنی: (دستگاه خودکار بانکی به نام سوئیس پست)

 123

به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک، بانک های بین­المللی نظیر بی.ان.پی پاریباس (پاریس)، بارکلیز کپیتال (لندن) و سیتی­بانک (نیویورک) در حال آزمایش شعبی هستند که محوطه های لوکس و طراحی های مدرن دارند و بیشتر شبیه یک فروشگاه عرضه کننده فناوری های نوین هستند که کمتر شبیه به شعب سنتی بانک ها هستند و در آنها دستگاه های خودپرداز هوشمند، بانکداری تعاملی را حتی بدون دسترسی به کارت ارائه می کنند.

مسلما استفاده از فناوری های جدید نیز ضعف های خاص خود را دارد. برای مثال، هنگام ارایه خدمات بانکی تعاملی توسط دیوار هوشمند شعبه سائوپائولوی بانک برادسکو، حریم خصوصی مشتری رعایت نمی شود و روبات استقبال کننده نیز خیلی زود جذابیت خود را ازدست می دهند زیرا کارهای زیادی نمی توانند انجام دهند. اما واقعیت این است که بانک ها بر سر جذب مشتری های بیشتر و پایبند نگه داشتن مشتری های کنونی به شدت در حال رقابت هستند و مایلند همزمان با کاهش هزینه های خود به این هدف دست پیدا کنند

این احتمال کاملا وجود دارد که در آینده بانک ها در فروشگاه ها یا مراکز درمانی شعب خود را حفظ کنند و البته آنها صرفا به تحویل پول نقد نخواهند پرداخت، پاول شاوس، رییس گروه مشاوره ای کاتالیست سی.سی.جی می گوید: «طی پانزده سال آینده عملکرد بانک ها به شکلی خواهند بود که افراد برای انجام آن دسته از امور به شعب ها رجوع می کنند که خود به تنهایی توانایی انجام آن را نداشته باشند. تکنولوژی امکان انجام بسیاری از عملیات های بانکی را فراهم کرده است اما کارهایی مانند گزارش مشکلات و گرفتن وام به حضور در شعبه نیازمند است. البته شعبه هایی که طراحی جدید و هوشمند داشته باشند قطعا برای مشتری ها جذاب تر خواهند بود

دستگاه های خودپرداز که چند دهه ای از وجودشان می گذرد تغییر شکل و کارکرد پیدا خواهند کرد. این بدان معناست که مشتری ها خواهند توانست با این دستگاه ها می توانند بلیت هواپیما بخرند، با کارمند بانک صحبت کنند و حتی برای دریافت وام مسکن فرم هایی را پر کنند. قطعا کارایی و حوزه کارکرد دستگاه های خودپرداز گسترش خواهند یافت و بانک ها راه هایی برای کاراتر کردن دستگاه های خودپرداز پیدا خواهند کرد به طوری که بتوان از تعداد شعب و کارمندان بانک کاست..

تغییرات شگرف خودپردازها در آینده

دستگاه های خودپرداز در آسیای شرقی به سرعت رشد کرده و اکنون خدماتی بسیار گسترده تر از دستگاه های خودپرداز معمول در کشورهای غربی ارائه می کنند. در ژاپن خودپردازها در کنار پرداخت پول نقد به مشتری امکان خرید بلیت هواپیما می دهند و در کره جنوبی بانک شینهان دارای خودپردازهای هوشمندی است که خدمات را به صورت تعاملی و با اتصال به تلفن های همراه هوشمند ارایه می کنند. از دید بسیاری از کارشناسان امور بانکی، طی سال های آینده بر تعداد دستگاه های خودپرداز به شدت افزوده خواهد شد، اندازه آنها کوچک تر اما توانایی های آنها بیشتر می شود. همچنین آنها هوشمندتر و خودکارتر خواهند شد. برخی بانک ها نظیر بانک آمریکا مدتی است تجهیزات ویدئویی در برخی دستگاه های خودپرداز خود قرار داده است طوری که مشتری می تواند از راه دور با کارمند بانک صحبت کند. دیگر بانک ها نیز از دستگاه های خودپردازی استفاده می کنند که کارت های پیش پرداخت صادر می کند یا می توان از طریق آنها سپرده گذاری کرد و فن آوری بیومتریکس یعنی استفاده از اثرانگشت برای تایید هویت نیز به سرعت در حال گسترش است. در آینده با پدید آمدن روش های جدید امنیتی، میزان استفاده از خدمات بانکداری مبتنی بر تلفن همراه به سرعت افزایش خواهد یافت و از این طریق از هزینه بانک ها و مشتری ها کاسته خواهد شد. اما یک ابزار دیگر هم بزودی معرفی خواهد شد. دستگاه های خودپرداز بدون کارت به مشتری ها امکان می دهند در عرض چند ثانیه و تنها با پیاده سازی یک اپلیکیشن پول نقد دریافت کنند.

دسته بندی ها: زندگی نو

دیدگاه ها